Det forskas mycket i textilbranschen. Då handlar det ofta om att ta fram nya material utifrån komfort och utseende. Men få ställer sig frågan om hur de materialen sedan ska kunna återvinnas.
De konsumentföretag som idag arbetar med någon form av återvinning satsar fr a på att återanvända plaggen. Det gäller företag som Filippa K, H&M m fl. Förr eller senare kommer de återanvända plaggen att slängas och därmed brännas (energiåtervinnas).
Andra företag som Nudie Jeans återanvänder materialet till produkter som mattor, men även nya jeans, eftersom det handlar om 100 % bomull. Fjällräven säljer plagg av återvunnen polyester. Polyester som alltså tillverkats av återvunnen polyester i en kemisk process.
Många pågående återvinningsprojekt fokuserar på sorteringsproblematiken eftersom plaggen består av så många olika materialblandningar att de är omöjliga att fraktionera.
Problemet ska lösas när det redan uppstått istället för att man bygger in återvinningen redan i designfasen.
Två metoder – kemisk eller mekanisk
Det finns alltså idag två möjliga metoder för att fraktionera blandmaterial.
Det är den kemiska och den mekaniska.
- Den kemiska metoden förvandlar cellulosabaserade material såsom bomull och viskos till ny cellulosa. Forskare från KTH ligger bakom en teknik där man inom företaget Re:newcell lyckats göra cellulosa av 100 % bomullsfiber. Cellulosa som sedan kan användas i tillverkningen av nya textilier med höga miljövärden. Maskinell kunskap och utrustning finns inom cellulosaindustrin för en sådan produktion. Nedgången i papperstillverkningen gör också att man är intresserad av att utveckla nya affärsmöjligheter. Här kommer vi att samarbeta med KTH, Chalmers och företag inom cellulosaindustrin.
- Den mekaniska metoden kommer sannolikt innebära att man tar hänsyn till spinntekniken när trådarna spinns för att senare kunna separera dem. Detta är något som kommer analyseras och utforskas hos de universitet som är framgångsrika inom maskinteknik som Linköpings universitet och Mittuniversitetet i Östersund/Sundsvall.
Läs mer på www.tygtilltyg.se